Sram’s newest AXS Wireless Groupsets and Dropper Seatpost 2019
In 2019 lanceert Sram 4 nieuwe groepen en een totaal nieuwe draadloze dropper seatpost en komt dus sneller dan verwacht met hun totaal nieuwe AXS lijn.
Voor de racefietsen brengen ze een vernieuwde Sram Red eTap. Deze nieuwe groepset voor 2019 wordt de SRAM RED ETAP AXS. Ze lanceren ook een goedkopere variant die in de prijsklasse van de Shimano Ultegra R8050 Di2 en Shimano Ultegra R8070 Di2 hydraulic valt, de SRAM FORCE ETAP AXS. Sram Force eTap AXS heeft zo goed als alle technologieën en hierdoor evenwel identiek met de Sram RED eTap AXS, maar dan op een lager prijsniveau omdat er wat minder exclusieve materialen gebruikt worden.
Sram heeft niet enkel hun racegroepen onder handen genomen, ook de mountainbike groupsets zijn totaal vernieuwd. Ze komen hier met de allereerste, langverwachte draadloze mountainbike groepen: de SRAM XX1 EAGLE AXS voor Cross Country en de SRAM X01 EAGLE AXS voor het ruigere werk zoals Trail en Enduro.
Om het nieuwe platform totaal te maken heeft men voor de mountainbikers een extraatje op de markt gebracht. De ROCKSHOX REVERB AXS draadloze dropper seatpost.
Sram Red eTap AXS en Sram Force eTap AXS
Sram Red DUB Crankset en Sram Force DUB Crankset
Deze nieuwe 12-speed versie van de draadloze elektronische eTAP-groep heeft een breder bereik en maakt het mogelijk om soepeler te schakelen.
Vier jaar na de introductie van de eTap heeft men deze groepset compleet vernieuwd. De voor- en achterderailleur zijn helemaal opnieuw ontworpen. Ze zijn afgestapt van de traditionele compact crank en het verschil tussen het kleine en grote kettingblad is kleiner geworden. Het crankstel is enkel in een vaste tandwielverhouding met een verschil van 13 tanden tussen de twee kettingbladen te verkrijgen. Volgens Sram zorgt een verbetering van de efficiëntie ervoor dat er sneller en soepeler geschakeld kan worden.
Opties voor een 2×12 drivetrain:
- 50-37 vervangt 53-39
- 48-35 vervangt 50-36
- 46-33 vervangt 46-34
De nieuwe 12-speed cassettes zorgen er voor dat veel van het gemak en de eenvoud van een 1x drivetrain is opgenomen in een 2x drivetrain. Toch zijn er ook op de weg disciplines waar een 1x drivetrain beter tot zijn recht komt, zoals tijdritten, triatlons en criteriums. De direct mount tandbladen bieden een aerodynamisch voordeel.
Opties voor een 1×12 drivetrain:
- 50 – Aero
- 48 – Aero
- 46
- 44
- 42
- 40
- 38*
- 36*
De DUB crankstellen kunnen optioneel met een Quarq powermeter besteld worden. De cranksets met kleinere bladen hebben een powermeter in de spider. De cranksets met de groetere tanbladen hebben een volledig geïntegreerde vermogensmeter. Deze vermogensmeters maken het mogelijk om beide benen te meten. De vermogensmeters hebben een maximale afwijking van niet meer dan 1,5%.
Sram Red XG-1290 Cassette en Sram Force XG-1270 Cassette
Ook de cassette is grondig vernieuwd en maakt onder meer gebruik van de nieuwe XDR body. Het grootste verschil is natuurlijk dat ze 12-speed zijn geworden. Een extra tandje dat veel voordelen met zich meebrengt. Daarnaast heeft het kleinste of zwaarste tandwieltje standaard 10 tandjes. Door dit kleine kransje achter, realiseert het nu een groter bereik dan voorheen. Doordat de stappen op de 12-speed cassette bovendien kleiner zijn. Dit is makkelijker om een ideale cadans te vinden en vast te houden.
Vraag je uw af of deze nieuwe verhouding van tandbladen en cassette echt wel voordeliger is als voordien? Of weet je niet goed welke verhouding het best bij jouw past? Dan heeft Sram hiervoor speciaal een Gearing Calculator gelanceerd.
Doe de test hier met de X-Range Gearing Calculator.
Stillere en efficiëntere Flat Top Chain
De nieuwe FlatTop fietskettingen maken de groepen helemaal af. Allereerst valt op dat de ketting een afgeplatte bovenkant heeft. Dat is niet alleen mooi. Die afplatting zorgt namelijk voor extra kracht en stevigheid. En dan is de slijtage ook nog eens 150% lager. Dankzij de extra stevigheid van de platte bovenkant kan de fietsketting dun genoeg gemaakt worden. En dat maakt een 12-speed groepset mede-mogelijk. Dankzij de holle verbindingspalletjes is de fietsketting ook nog eens lekker licht. Het Amerikaans bedrijf claimt dat het door een nieuwe vorm van de schakels een dunnere, lichtere en sterkere ketting geproduceerd heeft. Holle pinnen zorgen bovendien voor een stillere werking.
Sneller schakelen met de eTap HRD Shift-Brake system en de eTap Shift-Brake lever
Sram monteert in de hendels een nieuwe chip. Deze is een stuk rapper wat direct het grootste ergernis punt van de huidige eTap groep verhelpt. De kleine schakelvertraging is verholpen. De nieuwe groepen schakelen nagenoeg direct, minstens even snel dan Di2. Ook bevat de chip Bluetooth en ANT+ iets wat de oude groep nog niet had. Dit maakt updaten, linken en aanpassen van diverse functies vele malen makkelijker.
De shifters liggen zoals je gewend bent van eTap shifters erg fijn in de hand. Dankzij het elektronische schakelen heb je echt niet meer dan een lichte aanraking nodig om je versnellingen aan te passen. De bediening van de hydraulische remmen of velgremmen voelt ook heel soepel aan. Het doseren van je remkracht is dus erg intuïtief. En de reach van de hendels, die kun je naar wens aanpassen. Ideaal als je kleine of juist grote handen hebt. En in de app kun je zelfs instellen wat welke knop op je shifters doet.
Daarnaast is de optie Compensating Shift toegevoegd, waarbij de achterderailleur reageert op een beweging van de voorderailleur. Naast de hydraulische schijfremmen kan er ook nog gewoon gekozen worden voor velgremmen.
Nog sneller schakelen met de vernieuwde Orbit voor- en achterderailleurs
De nieuwe groepen zijn voorzien van de nieuwe Orbit chain management system (een speciale vloeistofkamer in de derailleur die het klapperen van de ketting dempt). En het grootste voordeel voor renners die in competitieverband rijden, dit Orbit systeem zorgt ervoor dat het achterwiel makkelijker uit de fiets te halen is.
De voor- en achterderailleur zijn allebei ook helemaal opnieuw ontworpen. Allereerst zijn beide derailleurs specifiek gemaakt voor elektronisch schakelen. Dus geen ouderwets derailleur die een upgrade heeft gekregen, maar een derailleur die echt voor elektronisch schakelen gemaakt is.
De achterderailleur is erg compact en is geschikt voor zowel de 2x aandrijflijnen als de single ring aandrijflijnen. Ga je de bergen eens opzoeken? Dan kun je gewoon je huidige derailleur blijven gebruiken.
De voorderailleur is lekker klein gehouden en schakelt erg snel en precies. En omdat het verschil tussen de nieuwe kettingbladen altijd 13 tanden is, werkt de voorderailleur altijd even goed met elke combinatie van kettingbladen.
Via de AXS App is het mogelijk om naast de status van de batterij de derailleurs aan te passen en daardoor het schakelen naar eigen wens te personaliseren.
Sram XX1 Eagle AXS en Sram X01 Eagle AXS
Vorig jaar reed Nino Schurter al een aantal wereldbekerwedstrijden en het wereldkampioenschap met een gecamoufleerd prototype van Sram’s eerste draadloze elektronische mountainbike groupsets. Vanaf nu is deze al beschikbaar bij BVPARTS!
Waar velen wellicht allang naar uitkeken. Na lang wachten heeft Sram zijn Eagle 1×12 mountainbike-aandrijving draadloos gemaakt. Op het moment dat Shimano een kleine pauze inlast met zijn offroad Di2 (de nieuwe XTR 12-speed groep is nog niet in elektronische versie verkrijgbaar) komt Sram met de Eagle AXS groepen. Net zoals bij de nieuwe draadloze racegroepen van het Amerikaanse bedrijf, duidt de afkorting AXS op het feit dat je de Eagle groepen met een app van op je telefoon kunt monitoren en zelfs afstellen.
Nieuwe draadloze Eagle voor- en achterderailleurs
De XX1 Eagle AXS en X01 Eagle AXS derailleurs bouwen verder op de eerste, mechanische versies van deze derailleurs, maar komen nu dus in een elektronische en draadloos aangestuurde variant. De batterij op de achterderailleur is dezelfde als die van de eTap racegroep, maar ze zit wel wat beter in het design geïntegreerd om schade bij valpartijen te voorkomen. De motor in de achterderailleur is sterker dan ooit.
Er zit een ‘Overload Clutch’ op, een systeem dat de motor eventjes kan uitschakelen als je bijvoorbeeld tegen een steen aan rijdt. Op terrein waar er heel veel moet geschakeld worden, gaat Sram er van uit dat de batterij het tien uur uitzingt. Marathonrijders of bikers die etappekoersen met Eagle derailleurs gaan rijden worden aangeraden om een tweede batterij mee te nemen. Of je wisselt de batterij van je achterderailleur met die op je RockShox Reverb AXS dropper post (zie verder).
De batterij kan je in één uur weer helemaal opladen, als de fiets niet wordt gebruikt gaan derailleur en shifter in slaapstand. Op de achterderailleur zit een knop waarmee je de batterijstatus kunt controleren: groen licht is 100% opgeladen of zo goed als, rood licht staat voor half vol/half leeg en knipperend rood is de aanduiding dat de batterij moet worden opgeladen.
Om de Eagle derailleurs zo water- en stofbestendig als mogelijk te maken, volgde Sram de voorschriften van de IP69K standaard. Die standaard omschrijft aan welke normen een ‘product dat regelmatig met hogedrukreinigers wordt schoongemaakt’ moet voldoen.
RockShox Reverb AXS
De RockShox Reverb AXS dropper post is een elektronische en volledig draadloze dropper seatpost. Dit is een in hoogte verstelbare zadelpen. De zadelpen is verkrijgbaar bij BVPARTS in 30,9; 31,6 en 34,9 mm diameter. De verstelbare veerweg is er in 100, 125, 150 of 170 millimeter. En respectievelijk van 340, 390, 440 en 480 mm lengte.